Особистий бренд для IT-спеціаліста: Ключова складова успіху та важливість його побудови

12 липня 2023

IT-фахівці та особистий бренд: навіщо це потрібно?
Нещодавно обговорювали з командою тему особистого бренду й мені поставили цікаве запитання: «Навіщо мені (запитувачу), звичайному аналітику або найнятому керівнику проєктів, особистий бренд. Що він дасть? Більше грошей? Цікавіші проєкти? Розширить коло спілкування?». Коротка відповідь — так, усе це й набагато більше.

Й ось ще запитання, з яким до мене приходять: «Як деякі люди дістають найкращі пропозиції щодо роботи (хоча вони їх не шукають), а я розіслав уже десяток резюме й мені ніхто навіть не передзвонює?». Знайдімо відповідь разом.

Особистий бренд і що цінного він нам дає

Для когось особистий бренд — спосіб досягти своїх професійних цілей: просунутися кар’єрними сходами, знайти співробітників у команду, залучити клієнтів або інвесторів. Для інших — можливість здобути визнання, певний спосіб самовираження.

Конкуренція на ринку праці в ІТ-галузі, як і раніше, висока. І хоча попит продовжує зростати, багато хороших позицій закривають ще до того, як справа доходить до публікації вакансії. А іноді позиції спеціально відкривають під конкретного фахівця. Подібне відбувається, бо про цих людей знають і говорять, їх рекомендують.

Коротко про основні поняття

Бренд — слово, яке пов’язується у свідомості представників якоїсь групи з певним товаром або послугою.

Наприклад, FAGMA (Facebook, Amazon, Google, Microsoft, Apple) — ті самі 5 корпорацій, що запустили світову цифрову трансформацію. Кожна з них — бренд. Вони разом бренд. Але тільки лише в очах в певної, нехай і дуже великої, групи.

Nutella, BMW, Victoria's Secret — усі ці слова теж говорять про щось певним групам людей.

А ви знали, що слово «бренд», яке прийшло до нас з англійської мови, походить від давньоскандинавського дієслова «випалювати» — адже саме випалюванням мітили свійську худобу, показуючи, кому вона належить.

Звісно, із часом брендинг трансформувався: спочатку ремісники почали позначати свої роботи, а потім це перетворилося на перегони виробників, коли кожен намагався довести, що товар його бренду кращий від інших, а «випалена» назва говорить сама за себе.

А ваше ім’я каже про щось? Гадаю, що так, але, знову ж таки, у певній групі людей. Але наскільки вона велика?

Якщо почнемо говорити про персональний бренд, можна дати такі визначення:

  • Особистий бренд — те, що інші про вас говорять, коли вас немає поруч.
  • Особистий бренд — враження, яке ви створюєте своїми словами або діями.
  • Особистий бренд — відповідність вашого внутрішнього уявлення про себе (а для цього воно має бути) тому, як вас сприймають навколишні.

Тоді професійний особистий бренд можна описати як ціннісне пропонування, яке можете сміливо і впевнено порадити ринку. Адже наявність Youtube-каналу, Instagram з двохсоттисячною армією прихильників, 5000 підписників на Facebook ще не говорять про наявність професійного особистого бренду.

Як каже мій колега, автор книги «Переговори з дельфінами», Максим Роменський: «Завдання в особистого бренду різні».

Є люди, яким він потрібен для створення фанклубу. Такі особистостості  живляться увагою. Є люди, яким потрібен бренд, щоб трансформувати його в гроші/владу/вплив/можливості просування проєктів.

Важливо розуміти, що ваша посада не змусить людей згадати про вас у момент відкриття цікавої вакансії. Якщо ви хочете виділитися, потрібно поділитися тим, що робить вас незабутнім — «випалює» у пам’яті інших. Ці відмінні чинники можуть включати ваші навички, освіту та цікаві компанії, у яких працювали. Вони також можуть бути пов’язані з особистим життям, хобі, захопленнями, благодійною діяльністю.

Спробуйте відповісти на запитання про свої сильні сторони

І ні, це не заїжджений пункт на співбесідах. Це те, що потрібно справді добре розуміти про себе.

  • Хто я є сьогодні і як мене сприймають?
  • Які факти й результати говорять про мене, як про хорошого фахівця?
  • Що відрізняє мене від інших, хто виконує аналогічну роботу?
  • Яким фахівцем я хочу бути завтра?
  • Як мені до цього прийти?

І так, крок за кроком, ставлячи собі ці запитання, проводячи as is → to be аналізування, приходимо до того унікального образу себе, який і буде нашим особистим професійним брендом. Він зробить нас більш впізнаваними, успішними та щасливими.

Водночас потрібно пам’ятати, що особистий бренд — постійна робота над собою. Це глибинне розуміння, хто ви є сьогодні і як повноцінно розкрити свій потенціал для себе завтрашнього. Ви змінюєтеся, і світ навколо вас теж — тому має трансформуватися і ваше «пропонування».

Як будувати особистий бренд

  1. Зрозуміти, які унікальні навички та ціннісне пропонування у вас є або може бути.
  2. Створити офлайн-образ та онлайн-присутність, яка демонструє ваші найкращі якості.
  3. Стати активним учасником професійних ком’юніті: написання статей, участь у конференціях, волонтерські програми.
  4. Робота з ментором.
  5. Бути наставником для інших.
  6. Розроблення особистого плану розвитку і вашого бренду відповідно.

Як працює особистий бренд

Вихід на новий рівень ви здобуваєте вже в процесі роботи. Саме бажання його вибудувати і відповідні кроки дадуть відчутний і несподіваний результат. А далі репутація працюватиме на вас.

Приклад ситуацій, коли мені допоміг особистий бренд

Ситуація 1

Кілька років тому я запровадила ІТ-конференцію в Дніпрі — RUN IT. Перша конференція зібрала 450+ учасників. Водночас бюджет на рекламу був нульовий. Ситуацію врятували сильна репутація, широкий нетворкінг, особистий бренд, а також підтримка співзасновника й ІТ-ком’юніті.

Ситуація 2

Деякий проміжок часу я працювала в одній компанії на ролі Delivery Manager. Моє завдання полягало в запуску проєкту для нового клієнта — швейцарського банку. Для цього потребувалася команда з 50 осіб, яких треба було знайти за короткий термін.

Для невеликого ринку Дніпра це досить непросте завдання. Однак, маючи непогану репутацію на ринку, нам вдалося закрити всі вакансії в зазначений термін. Приблизно 30 % команди прийшли з моєї особистої мережі контактів.

Що нам дає розвиток персонального бренду

Упевненість у собі, усвідомленість, відкритість до світу і спокійне ставлення до негативних подій, адаптивність і розуміння, що я зможу. Ми можемо й мусимо знати свої сильні сторони, а також вміти на них спиратися.